Welcome to Ruudje's Weblog!!

This blog hasn't been updated since
Why?? Facebook came along... No need to keep updating the same stuff on two different places.


Sunday, November 05, 2006

Terracotta enzo...

De laatste "loodjes" in China!

Xi'an is 'n gezellige stad om te zijn. Het oude centrum wordt omringd door een grote 14km lange stadsmuur waar je helemaal overheen kunt fietsen. Gezellig hostel vlakbij de South Gate gevonden en Xi'an een beetje verkent. Zoals gewoonlijk betekent dat een paar tempeltjes, een park en de winkelstraatjes. Als je een fiets hebt kun je overal lekker snel en makkelijk komen en het is nog een stuk leuker dan met de bus ook!




De volgende dag zou het dan gaan gebeuren!! Niks geen georganiseerde tour, maar lekker goedkoop (en bijna net zo snel) met het openbaar vervoer naar het Terracotta Leger! Reis ernaartoe was een eitje en er binnen komen ook. Maar heel eerlijk gezegd... ik vond het een beetje tegenvallen! Er zijn 3 hallen waar je de opgravingen kunt bekijken. De eerste is meteen het meest indrukwekkend en je ziet (van een afstandje) een paar honderd van die terracottabeelden staan. Maar in hal 2 daarintegen ligt nog zo goed als alles onder het zand begraven. En hal 3 is heel klein, maar daar staan wel een aantal mooie beeldjes in. Het is allemaal wel mooi, vooral als je leest waarom ze het in de eerste plaats gebouwd hebben, maar ik was er niet erg van onder de indruk.



's Avonds afgeproken met een andere Nederlander om wat te gaan drinken en dat is erg goed gelukt ;-) Na wat onderhandelen kregen we de barman zover dat ie akkoord ging met: 3 halen, 2 betalen! In plaats van bier, maar eens aan de Jack Daniels - Cola gegaan. En dat voelde ik de dag erna wel... Dus eerst lekker uitgeslapen, toen nog ff naar de Moslimwijk geweest en wat boodschapjes gedaan voor de treinreis. En nee, die heb ik deze keer niet gemist!!



4 November rond 11.30 (2 uur later dan gepland) in Chengdu aangekomen. Waren diverse mensen van verschillende hostels die je op kwamen pikken van het station en je een lift aanboden. Op goed geluk eentje uitgezocht (het Mix Hostel) en het bevalt goed. Gister de stad verkent en een heerlijke (voet)massage gehad! 100 minuten voor het waanzinnige bedrag van 18 yuan (ofwel 1,80 euro). Daarna met een Amerikaan lekkere pittige Sichuan HotPot gaan eten en flink gaan stappen. Rolde rond 5.15 in de ochtend mijn bedje in. Nu is dat niet zo erg, maar voor vandaag stond het bezoek aan de panda's op het programma en de bus vertrok om 7.40... Kort nachtje, maarja dat hoort erbij ;-) Panda's waren wel erg gaaf om te zien, net hele grote knuffelbeertjes!




Morgen om 16.10 een flinke treinreis voor de boeg naar Kunming waar ik rond 11.30 aankom als het goed is. Dat is dan ook meteen de laatste grote stad die ik in China zal zien, daarna ga ik door naar Laos. Om jullie een klein idee te geven van de afstanden die ik hier zo afleg per trein:
Beijing - Xi'an = 1200 km
Xi'an - Chengdu = 850 km
Chengdu - Kunming = 1100 km

Helaas voor nu ff geen foto's want de Chinese overheid heeft weer eens besloten die optie met hun Grote Firewall af te schermen :-( Kan m'n eigen website niet eens bekijken!

Big hug!!!
Ruud

1 comment:

Anonymous said...

Lief,

Fijn om je weer even gesproken te hebben! Ik mis je nu alweer... Over precies 2 maandjes zijn we eindelijk weer samen in Indonesië. Pas goed op jezelf, ik hou van je!

Gros Bizzz, I

Post a Comment