Welcome to Ruudje's Weblog!!

This blog hasn't been updated since
Why?? Facebook came along... No need to keep updating the same stuff on two different places.


Friday, September 22, 2006

En dan nu: het verkeer!

ToetToet...

De treinreis was erg ontspannend en Kunming is een stuk relaxtere stad om in te zijn dan Nanning. Vandaag 'n fiets gehuurd en de stad eens gaan verkennen. En ik vind dat ik de Chinese verkeers"regels" maar even met jullie moet delen.

Om mee te beginnen zijn er heel veel fietsers en voetgangers. Daarnaast met name een hoop taxi's en bussen. Als voetganger moet je eigenlijk altijd je weg vervolgen en vooral geen onverwachte bewegingen maken, gewoon doorlopen ook al fiets er iemand recht op je af. Voor auto's/bussen echter wel oppassen want die zijn groter!
Als fietser mag je overal komen, op de stoep, het fietspad, de andere weghelft... maakt allemaal niet uit. Het spannendste moment blijft echter het oversteken van kruispunten of rotondes. Er zijn wel verkeerslichten, maar die worden nogal eens genegeerd. En rechtsaf mag je altijd want daar bestaat geen verkeerslicht voor. Het rare is dus dat als je voetgangers/fietserslicht op groen staat kun je nog steeds onderste boven gereden worden doorauto's/fietsen die een bocht rechstaf maken... want dan geldt weer het recht van de sterkste :-s Maarja, gewoon doen wat de Chinezen ook doen en dan komt het wel goed. Niet te bang, altijd doorgaan, gewoon de lege ruimte opzoeken, ook al is betekent dat dat je naar de andere kant van de weg moet verhuizen haha!

Wie wil er eens komen proberen?! Och, ik vind het wel leuk ondertussen. Kreeg ook nog een lekke band met m'n fietske, maar op iedere 3e straathoek staat daar wel een mannetje voor. Die vent dus m'n hele band eruit gehaald, geplakt, gecontroleerd en er opnieuw vakkundig opgelegd! En na een goeie 20 minuten werk kwam ie met de "rekening" aanzetten... toch wel 2 yuan!!! En dat voor een bandje te plakken: 20 hele eurocentjes!!! Geen idee wat het in Nederland kost, maar weet zeker dat het meer dan het 20voudige daarvan is!



Binnenkort een verhaaltje over de eetgewoonten van de Chineesjes, die toch wel ietskes anders zijn dan ik van te voren dacht (of het ligt aan de plekken die ik uitzoek om te gaan eten). Ik ga ergens een lekkere pot koud bier opzoeken en spreek jullie later weer!

Ciao,
Tuudje

1 comment:

Anonymous said...

Vette Sjitt Rudolfo!

klinkt allemaal heel tof.. krijg meteen zin om op het vliegtuig te stappen.. (had ik maar geld ;))

eigenlijk zware schande dat ik nu pas op je site kijk.. we spraken ons kort op msn nog vanmorgen, maar ik wil binnenkort nog n paar goeie verhalen horen! Echt vet!

doe je best,

en de groeten van Meulen

Post a Comment