Welcome to Ruudje's Weblog!!

This blog hasn't been updated since
Why?? Facebook came along... No need to keep updating the same stuff on two different places.


Saturday, October 28, 2006

Met de trein naar Pingyao (uiteindelijk)

Traffic Jam!!! :-(

Is ie weer! Een van de leukste dingen die je in Beijing kunt doen is fietsen!! Huur er eentje en stort jezelf (soms met gevaar voor eigen leven) in het verkeer. Op veel plaatsen brede aparte fietspaden, maar soms ook tussen de bussen, auto's en andere fietsers in. Was echt geweldig. Tijdens de fietstocht in een winkelcentrum ervoor gekozen mezelf te verwennen met een twee maatkostuums. En toen ik toch bezig was ook maar meteen 3 maathemden en 3 stropdassen gekocht. Je kiest de stoffen, ze nemen je maten en de dag erna kun je ze ophalen. Heerlijk om kleren aan te trekken die meteen helemaal perfect passen :-) Inclusief de verzending naar Nederland kostte dit kadootje toch nog maar 230 euries.
Op het einde van de dag en heel wat fietskilometers en biertjes later ben ik met Martti op een brug in het “uitgaanscentrum“ gaan zitten en geprobeerd een soort voetbaldingetjes te verkopen. Wat hebben we gelachen (en de nortmale straatverkopers ook...)!




De dag erna was het tijd voor Tiananmen Square en de Verboden Stad. Het plein is vooral groot en weinig speciaals, vooral heel erg "modern" Chinees. Helaas ben ik niet benaderd door een van de bekende thee-oplichters... Maar aan de andere kant, ik sta wel met onze vriend Mao op de foto ;-)





De Verboden Stad is niet meer zo heel verboden, gewoon 4 euries lappen en je mag naar binnen. Helaas waren er nogal wat renovatiewerkzaamheden aan de gang, dus veel gebouwen waren verstopt achter steigers. Al met al toch wel indrukwekkend en ben blij dat ik er geweest ben.



's Avonds om 19.00 uur stond de trein naar Pingyao op het programma. Ikke braaf om 18.00 uur een taxi gepakt en vol goede moed roep ik: BeijingXi (Beijing West treinstation). Met de bus overdag duurde het ritje ongeveer 20 minuten. In de spits met een taxi duurt het ritje precies 54 minuten. En de wandeling (race) naar de trein nog eens 5. Dus precies op tijd!!! Dacht ik... Blijkt dat je 5 minuten voor de vertrektijd het perron niet meer op mag :-( Trein gemist dus! Terug naar hostel gegaan, want na wat gezoek blijkt dat ik de dag erna met hetzelfde (dure slaapplaats) kaartje recht heb op een staanplaats.

Mijn extra dag besteed aan een bezoekje aan het Beihai Park. Erg mooi om een paar uurtje doorheen te wandelen. Groot scherm met coole draakjes en flink meer met nog meer leuke dingen om te zien, zoals vijvers en rotspartijtjes.




's Avonds voor de zekerheid maar om 17 uur de bus gepakt. Dan had ik in ieder geval 2 uur om bij het station te komen. En raadt eens... nee, niet gemist, maar het scheelde echt helemaal niks. Was er een ongeluk gebeurd, staat alles vast!! Echt precies om 18.55 kom ik volledig buiten adem bij het perron aan. Eenmaal in de trein blijkt dat er echt geen zit- of slaapplaatsen over zijn. Aardige Chinese jongen die redelijk Engels sprak me geholpen en samen met hem de 10 uur durende treinreis al staand, hangend, half-zittend doorgebracht. Afgesproken dat ik hem een bezoekje ga brengen in zijn stad, die ligt toch op de weg naar Xi'an!

Pingyao is wel een aardig stadje. Mooie oude (niet nep-gerestaureerde) muur eromheen en verder natuurlijk veel winkeltjes. Maar erg groot of heel speciaal is het niet dus ik heb meteen voor morgen een ticket naar Linfen gekocht. Daar woont Sun Chao (mijn nieuwe Chinese vriend) en ga eens een heel erg echt dagje normaal, niet-toeristisch China doen! Spannend!



Volgende keer weer meer pret met jullie spleetoogje ;-)
Ruudje

2 comments:

Anonymous said...

Hoi fietsgek, leuke verhalen en mooie foto's. Het maar net (niet) halen van de trein komt me bekend voor. De site van je chinese vriend laat alleen maar vierkantjes en foto's zien, daar kan ik niet veel mee. Groetjes, vaders

Anonymous said...

mooie verhalen conjo, tis toch weer compleet anders dan curacao!! Veel plezier nog! mzl John

Post a Comment